MEMEPERKASAKAN SEKOLAH KEBANGSAAN
( Sekolah Kebangsaan Seri Dusun )1.PRAKATA
SKSD dahulunya sebuah sekolah elit di negeri Kedah
Tenaga profesianal ramai dilahirkan di sini
Pelbagai sumber terdapat dan perlu pengoptimunan
SRJKC mesti dilihat sebagai saingan yang hebat
2. RASIONAL
Merealisasikan warga SKSD yang beramanahdan beristiqamah serta mampu menjadirole model kepada orang lain.
3. OBJEKTIF
Refleksi punca-punca kelemahan
Refleksi keberkesanan pengurusan sekolah
Refleksi keberkesanan pelaksanaan program
Refleksi halangan dan kekangan
Rekleksi strategi, kaedah dan cara implementasi
4. SASARAN
Guru Besar
Guru Penolong Kanan
Guru-gurur
Staf sokongan
Pelajar
Waris
5. VISI
Menjadi sekolah kluster terbilang.
6. MISI
Mengakarumbikan budaya SKSD sepanjang masa dan situasi
No. 1 dalam daerah / top five dalam akademik dan kokurikulum
Sekolah Harapan Negara 3 K
Merealisasikan Guru inovatif peringkat negeri dan kebangsaan
Menjana guru pakar / cemerlang
Menyediakan 30 % gurur berijazah
3 orang setiap tahun untuk pergerakan gaji
Sekolah bench mark / role model
7. REFLEKSI
7.1 Kelemahan Kita
Pentadbir kekurangan ilmu dan pengalaman
Team work kurang mantap
SKT/SKU kurang penghayatan
Perpaduan staf kurang bersifat professional
Pembangunan staf kurang / proses kecairan
Kurang sumber P & P
Budaya kerja kurang cemerlang
Kebolehupayaan mengekalkan momentum dan memempertingkatkan daya inovasi
7.2 Kekuatan Kita
Pentadbir yang proaktif
Staf yang muda dan mencukupi
Kursus yang mencukupi
MGB dan PKG yang saling bergantung
Sumber yang pelbagai
Komitmen PIBG
Waris yang kurang bermasalah
Persekitaran yang kondisuif
Berhampiran pelbagai agensi kerajaan
8. LANGKAH-LANGKAH MEMPERKASA SKSD
Pertingkatkan keupayaan SKSD
Rancang dan maksimumkan kemudahan yang ada
Utamakan hubungan manusia penuuh hikmah dan rahmah
Semua kita jelas visi dan misi
Utamakan Core Business
Semua perancangan secraa bersama
Sensitivity kepada arus perubahan perdana
Perkasakan semua ruang pertanggungjawaban kita
9. HALANGAN / KEKANGAN
Tidak semua orang berfikiran sama dan cara penerimaan sama
Sifat mazmunah berkemungkinan satu ujian
Keletihan dan kelesuan
Stress dantiada imbangan
Hubungan kurang selesa
10. PENUTUP
“ Barang siapa mengerjakan kebaikan walau seberat zarah, nescaya ia akan mendapat balasannya. Barang siapa mengerjakan kejahatan walau seberat zarah pasti akan mendapat balasannya ”
( Maksud : Az zalzalah ayat 7 dan 8 )
Tiada pusaka yang paling berharga yang kaan kita tinggalkan kecuali
Anak yang soleh
Ilmu yang bermanfaat
Sedekah jariah
Tiada kenangan manis yang mampu kita cipta melainkan kecemerlangan diri pada keluarga dan kerjaya.
“ Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama ”.
No comments:
Post a Comment